• TIPS DAPUR MAMA

    TIPS MENU BERTUMIS ‘PECAH MINYAK’ DENGAN CANTIK

    Bila hasilkan masakan bertumis, rasa masakan dan nutrisi yang terkandung di dalamnya memang jadi bab yang paling penting. Rupa adalah bonus saja. Tapi sebenarnya bila bercakap tentang masakan bertumis, fasa ‘pecah minyak’ sebenarnya memainkan peranan untuk hasilkan menu yang rasanya ‘lebih kick’. Sambal, Masak Merah, Rendang, Paprik, Masak Kicap, Kari, majoritinya bertumis. Puan Ainini Zainal berkongsi tips. Jom baca. . Ramai orang tak kisah pun jika masakan bertumis mereka tidak pecah minyak. Sebenarnya ini tidaklah penting mana. Yang penting, boleh makan, kan? Ini sebenarnya bonus saja. Tapi saya memang suka jika masakan bertumis saya, ‘pecah minyak’ dengan ‘cantik’. . Bagi saya, ‘pecah minyak’ memberikan rasa masakan yang lebih sedap kerana…

  • MAMA COOKS CEPAT,  ON,  OVEN NINI PRODUCTS,  TIPS DAPUR MAMA

    AYAM GORENG ALA ‘KENTUCKY’ RANGUP

    Cakaplah siapa yang tak suka Ayam Goreng ala ‘Kentucky’ yang rangup? Mesti ada yang rasa ‘hilang selera’ sikit bila ayam rangup gebu yang diimpikan bertukar jadi versi yang tepung tak melekat elok pada ayamnya, tak bersalut cantik dan kembang minyak. Ikuti tips dan perkongsian oleh Puan Ainini Zainal di bawah, ya! . Ainini Zainal added a new photo. 18 January ·  SUKA SANGAT BILA AYAM GORENG TERSALUT CANTIK TEPUNGNYA, RANGUP KRUP KRUP KRUP. Ramai yang dah tahu pun, kan?Tapi nak share jugak, sebab ada yang buat tak jadi cantik, tak melekat sangat tepung salutan dan ayamnya. Jangan sedih, dunia tak terhenti di sini. ? . InsyaAllah, betul caranya, menjadilah apa yang kita buat. Saya…

  • BETTER OPTIONS,  DAPUR SIHAT MAMA,  TIPS DAPUR MAMA

    MENGAPA PERLU CUBA DAPATKAN LOBAK MERAH ( BUKAN ORGANIK) SELAIN CHINA?

    Lobak Merah antara sayur yang ‘popular’ di kalangan kita. Rasanya manis, tiada rasa pahit yang buatkan anak-anak tak suka. Biasanya sayur ini antara sayur kegemaran kanak-kanak, kan? Tidak sukar untuk dapatkannya di Malaysia, cuma ada isu yang perlu diambilberat, terutamanya jika ibu ayah memang menitikberatkan tentang sumber bahan dapur yang lebih sihat, selamat dan kurang risiko. Jom ikuti perkongsian daripada Puan Ainini Zainal tentang sayur kegemaran ramai ini. Ainini Zainal added a new photo. 29 January ·  Topik Lobak Merah, bawang, halia, kentang macam tak berkesudahan, kan? Sejak 2013 saya berkongsi info pemakanan sihat, sangat bersyukur bila ada yang hubungi dan ceritakan: “Puan, sekarang saya dan suami sangat alert dengan sumber bahan mentah/barang…

  • BETTER OPTIONS,  DAPUR SIHAT MAMA,  TIPS DAPUR MAMA

    TIPS BELI LOBAK MERAH

    Perkongsian oleh Founder Oven Nini, Puan Ainini Zainal 15 September 2017 ·  ==== Kelas Kak Nini – Lobak Merah.Lama tak masuk kelas, ya.Beratur sekarang! Haha. Ok hari ini kita bincang sedikit tentang carrot. . Ramai kurang ‘alert’ bab sayuran yang diimport dari China.Isunya, majoriti tanah di sana adalah bertoksik. . Satu lagi, isu penggunaan ‘pesticide’ tau racun seranggga yang tiada sekatan, terlalu berleluasa. Kesannya terhadap kesihatan amat besar. Ia bukan perkara main-main. . Kami mula membeli lobak merah Australia sejak 2015.‘Fresh, quality assured.’Tempat paling mudah, pasaraya. . Ketika di Terengganu dulu, saya beli di Pasaraya Giant. Ada Australia punya. Di Ipoh, boleh dapatkan di AEON.Di bahagian organik juga ada, mahal sedikitlah.Yang ini…

  • MAMA COOKS CEPAT,  OVEN NINI COOKS,  TIPS DAPUR MAMA

    MASAK NASI TOMATO ½ JAM.

    Nasi Tomato memang sedap! Cuma cara nak sediakan tu mungkin kita rasa remeh sebab mengambil masa, kan? Tapi ada cara untuk masak lebih cepat dan mudah. Tips dikongsikan oleh Puan Ainini Zainal, Founder Oven Nini – 16 May 2019. === Semalam berbuka di rumah Tok Afi dan tidur sana. Sejak keadaan tak berapa mengizinkan, dah 2 kali berbuka di sana, Tok Afi yang masak.  Rasa terkilan juga sebab memang sejak pindah balik ke Terengganu ni, tiap kali balik ziarah diorang, biasanya saya akan masak kat sana so Tok Afi berselera sikit nak makan. . Ni bukan sebab saya masak sedap, ya. Sedap ke tak tu semua atas izin Allah. Tapi…

error: